Po bakinom receptu...

        Prvo pravilo u kuhinji: "Vruća šerpa izgleda isto kao hladna".

      Svoj talenat za kuvanje imam od koga da nasledim.Ne znam šta se tačno desilo,ali genetika na ovom polju,u mom slučaju,nije u potpunosti odradila svoj posao.
        Neko ko se u kuhinji snalazi,kao riba u vodi,je moja baka.Kao profesionalna kuvarica (sada u penziji),sa više od 30 godina radnog iskustva,na poslovima šefa kuhinje,ona svakako vanserijski kuva.Njena jela nisu samo "prste da poližeš",već  možeš i šerpu da pojedeš.Normalno,odlično pravi i kolače.
      Kada se svi okupimo kod nje i deke,nebitno da li je slava,rođendan ili neki drugi povod u pitanju,gosti prosto budu oduševljeni.Ono što ona sprema za jedan dan,ja bi verovatno pravila 7 i opet ne bi bilo ni približno dobro.
      E sada,svima nam je dobro poznat onaj trenutak,kad neko za stolom žvaće i u isto vreme pita domaćicu za recept i time jasno stavi do znanja da želi repete.
      Baka nesebično želi da podeli svoje recepte,ali kako nisu svi profesionalci u kuhinji,ponekad je te njene recepte teško razumeti.Pa taj isti gost samo nastavi sa svojim jelom,praveći se da mu je jasno sve što je ona rekla.
      Da se razumemo,ona priča vrlo razgovetno i piše čitko.Da bi svima bilo jasno,šta kod njenih recepata nije jasno,ja sam odlučila da opišem jednu priliku u kojoj je ona mene pokušala da nauči nešto da spremim.
      Ta situacija desila se prilično davno,pa ne mogu da se setim baš svega,ali bilo je nekako ovako:
    
      Odmah po ulasku u bakinu kuhinju,moglo je da se vidi moje kulinarsko (ne)znanje.Kako je kod nje sve "pod konac" složeno(za razliku od mene),ipak je nemoguće snaći se,jer samo ona zna šta je gde ostavila i kako.
     Ok ajde prvo da se umute jaja.Uzela sam neku duboku činiju,koju sam jedva našla,pa sam bila spremna da počnem.
     "Koliko treba da ih razbijem,šta piše u receptu?"
"Treba 5,ali evo ti i ovo šesto,da mi ne ostaje u frižideru"-kaže baka.
MISLIM SE : " 5 ili 6 bakice,kako ide recept?"Ovde već shvatam da nema sveske ili papira sa receptom,on je u njenoj glavi.
     Koliko se sećam,trebalo je da se odvoji belance i žumance.Kako se to radi,naučila sam mnogo posle ovog događaja,pa je to jaje završilo tada na podu."MAT bakice,ipak će da idu 5."Da bi ova torta uspela,uradila je to umesto mene.Ok,našla sam činiju i to je u ovoj priči bio uspeh.
   Dalje nam je trebalo brašno.Pitam ja baku gde joj je ona posuda,na kojoj su ispisane mere sa strane.
   Kaže ona"Ima negde,ali ja to slabo koristim,treba oko 5 kašika"Važi,5 ili oko 5 kašika? .Uspešno sam probušila pakovanje brašna,pa je dobar deo  završio na podu.
   Zatim nam je trebao šećer,koji kod bake uvek stoji u posebnoj kutiji,ne u pakovanju u kome je kupljen.Ok,ovde mi stvarno treba ona posuda ili kuhinjska vaga,ne znam koliko je tačno 270g,šećera bez toga.
    "Ma ne treba ,nego uzmi onu zelenu činiju,što mi kupila kuma,prošle godine za slavu,to ti je 270g odprilike pa sipaj".-kaže baka.
     E zbog ovakvih stvari niko ne može da napravi ili skuva nešto kao baka.Ukoliko niste imali sreće da vam njena kuma kupi za slavu baš takvu činiju,ne možete da pogodite meru kao baka,i već tu vam,to što spremate nije isto kao njeno.
    Tada nisam znala ni kako se tačno topi čokolada NA PARI i taj deo je uradila umesto mene.Za one koji još uvek nisu naučili to ide ovako:
U veću šerpu se sipa voda,i stavi se na ringlu.Zatim manja šerpa se stavi na tu veću i u manju šerpu ide čokolada koju treba otopiti.Sve se to radi brzo uz neprekidno mešanje.UVEK PAZITE DA SLUČAJNO RUKOM NE DODIRNETE BILO KOJU ŠERPU.
     Dobro,rernu sam uključila,sve sam sipala u uljem podmazan pleh i stavila da se peče.Taj deo sam JA uradila.Za to vreme baka je umutila šlag,jer koliko god se činilo lako,ima neki fazon kako da bude savršen i ne "curi" kad se ukrasi torta.
     Bez obzira što sam ja bila tu,sve vreme je i pazila da kolač u rerni ne izgori.Misli da nisam videla da to radi.Uradila je još i milion nekih drugih stvari,koje nisam uspela dobro da pratim.
     Pripremila krem(nije mi dala da mu priđem),čokoladu i voće isitnila,sve skuvala i otopila(ni to mi nije dala da diram),baš se pitam zašto.
    Kad je sve bilo gotovo i prohlađeno,došlo je vreme da se ukrasi torta.Taj deo sam opet JA uradila.Kako sam ukrašavala tortu,ukrasila sam i dobar deo radne površine šlagom i čokoladom.Ipak,na kraju, moram da se pohvalim da je torta izgledala super i baka je to rekla.
    Nakon što sam umazala pola bakine kuhinje i prosula sve što može da se prospe,bilo mi je jasno da me,kao i svakog šegrta čeka pranje sudova.Dok sam skupljala psihičku snagu da počnem,na vratima pojavljuje se ujna,bakina snajka,kao poručena.
    Ona je jedina osoba koju poznajem (i među ženama i među muškarcima),koja voli da pere sudove.Da ponovim, ujna VOLI DA PERE SUDOVE.Eto ga moj spas,prepustila sam joj šefovsku poziciju nad sudoperom i brzo zbrisala iz kuhinje.
     Odlično je to što svi možemo da uživamo u bakinim jelima i kolačima,a šteta što niko ne može da je kopira.Neko ko je bio najbliži tome je normalno moja mama,bakina ćerka.Kod nje je po pitanju kulinarskih veština genetika odlično odradila svoj posao.Malo je izmenila bakine recepte,pa su sada skroz razumljivi za sve, a jela su jednako ukusna,kad ona kuva.
   U nastavku,jedan bakin recept,koji je mama uspešno modifikovala,pa nam ne treba ona zelena činija.
                      TORTA SA VIŠNJAMA



SASTOJCI:
-5 jaja
-250g šećera
-5 kašika brašna
-200g margarina
-100g čokolade
-prašak za pecivo
-300g višanja(svežih ili smrznutih),očišćenih+šećer po ukusu
-+ 100g višanja,ako želite da ih koristite i za dekoraciju preko šlaga ili čokoladne glazure.
-vanilin šećer
ZA GLAZURU :
-200g čokolade
-200ml slatke pavlake.
Šlag,može da ide preko glazure od čokolade,kad se ona stegne,ili možete da ne koristite glazuru od čokolade,već tortu ukrasite samo šlagom,mi koristimo oba.
PRIPREMA:
Ulupati čvrst šam od belanaca,postepeno dodavati 100g šećera.
Margarin umutiti penasto sa 150g šećera,zatim dodati žumance i otopljenu čokoladu.Čokoladu otopiti na pari.
Sve to lepo sjediniti,zatim dodati brašno,pomešano sa praškom za pecivo i lagano izmešati.
Na kraju,umešati šam od belanaca i sve sjediniti.
U uljem podmazan dublji pleh ili kalup,uliti smesu.
Višnje skuvati sa 200ml vode i vanilin šećerom.
Dodati šećer po ukusu.
300g višanja,procediti,OBAVEZNO i razbacati ih preko testa.
Sok od višnje,ostaviti sa strane.
100g višanja,takođe skuvanih sačuvati za dekoraciju na kraju.
Peći u zagrejanoj rerni na 180 stepeni C oko 40 minuta(to zavisi od jačine rerne).
Gotov kolač,izvaditi iz rerne i odmah preliti sokom u kome su se višnje kuvale.
GLAZURA OD ČOKOLADE
Slatku pavlaku zagrejati,ne sme da proključa.
U nju umešati čokoladu,prethodno otopljenu na pari.
Glazura se preliva preko ohlađenog kolača i ostavlja da se stegne.
Nakon toga,preko nje može da se stavi šlag i kuvane višnje koje smo sačuvali.


Foto:Google slike        

Коментари

Популарни постови са овог блога

Najbolje poruke i čestitke za rođendan

Dekoracija za Uskrs...Venčić od papira...

Srećan rođendan-na 15 jezika

Dekoracija za dvorište-cveće i ukrasi

Film Aladin(2019)...iz mog ugla

Najbolje čestitke i poruke koje sam dobila za 8.mart

Ruže od papira...kako napraviti....

Ideje za poklon...

Kako pobediti loš dan?

Dekoracija za Uskrs-Uskršnje drvo(SLIKE+VIDEO)